Menu
 

Jesaja 62 -rukouskampanja

 



Seurakunnat, ryhmät ja yksityishenkilöt ympäri maailman kokoontuvat kuukausittain rukoilemaan ja paastoamaan Israelin puolesta Jesaja 62 mukaan: 


" Sinun muureillesi, Jerusalem, minä olen asettanut vartijoita. Hetkeksikään he eivät saa herpaantua,eivät päivällä eivätkä yöllä.--Te, jotka huudatte Herraa, älkää suoko itsellenne lepoa! Älkää suoko lepoa hänelle, ennen kuin hän rakentaa ennalleen Jerusalemin ja tekee siitä ylistyksen aiheen koko maailmalle (Jes. 62:6-7)! "


Kutsumme sinut liittymään maailmanlaajuiseen rukousliikkeeseen käyttämällä kuukausittaisia rukousaiheitamme, missä ikinä rukoiletkin. Jos mahdollista, rukoile kanssamme jokaisen kuukauden ensimmäisenä keskiviikkona, kun esirukoilijat ympäri maailman liittyvät yhteiseen rukoukseen tuon päivän ajaksi.


Tilaa Jesaja 62 -rukouskirje

Jesaja 62 -rukouskirjeen tilaajille lähetetään automaattisesti myös ICEJ-uutiset kerran viikossa.


Tilaa Jesaja 62 -rukouskirje ja ICEJ-uutiset sähköpostiisi tästä.




Jesaja 62 -rukouskirje

Joulukuu 2017

Rakas rukousystävä!

Lehtimajanjuhlamme päättyi lokakuussa upeaan rukouskokoukseen Daavidin tornissa Jerusalemin Vanhassakaupungissa. Noin 800 kristittyä ympäri maailmaa otti osaa tähän juhlien viimeiseen rukouskokoukseen hienossa muurien ympäröimässä linnakkeessa aivan Jaffaportin läheisyydessä. Kaunis ympäristö ja voideltu ylistysryhmä tekivät Hengen liikehdinnän helpoksi, mutta auringon noustessa ylemmäs paikka muuttui todella kuumaksi. Jokainen joutui taistelemaan sitä vastaan, ettei keskittyisi liikaa kuumuuteen, vaan rukoukseen.

Tuossa hetkessä Jumala muistutti minua siitä, että Hän rakastaa palavan lihan tuoksua. Hän ei viitannut ainoastaan eläinuhreihin, joita uhrattiin alttarilla, vaan siihen, että ihmiset unohtaisivat oman lihansa ja tarjoaisivat hyvältä tuoksuvan uhrin Jumalalle ylistyksen ja rukouksen kautta. Tiedän Jumalan olleen mielissään siitä, että paikalle tulleet pyhiinvaeltajat laittoivat oman lihansa syrjään tuona aamuna ja rukoilivat Hengen voimassa jopa hiostavassa kuumuudessa.

Raamattu kuvailee meidän rukouksiamme usein suitsukkeeksi, joka nousee Jumalan valtaistuimen eteen. Näemme tästä esimerkin Ilmestyskirjasta 5:8 ja 8:3˗4. Molemmissa Raamatunkohdissa puhutaan kultaisista maljoista täynnä suitsutuksia, jotka ovat pyhien rukoukset. Nämä jakeet viittaavat sovituspäivään tai Jom Kippuriin, kun ylipappi astui kaikkein pyhimpään eläimen veren ja kultaisen suitsutusastian kanssa.

Myös Heprealaiskirjeessä kerrotaan siitä, kuinka Kristus, meidän ikuinen Ylipappimme uhrasi rukoukset tuoksuvana suitsukkeena Jumalalle: ”Ja lihansa päivinä hän väkevällä huudolla ja kyynelillä uhrasi rukouksia ja anomuksia sille, joka voi hänet kuolemasta pelastaa; ja hänen rukouksensa kuultiin hänen jumalanpelkonsa tähden” (Hepr.5:7). Tässä jakeessa puhutaan tietenkin Jeesuksen tuskasta, kun Hän rukoili Getsemanen puutarhassa. Huomaa myös se, kuinka Hänen rukouksensa tuossa hetkessä oli täysin epäitsekäs: ”…älköön kuitenkaan tapahtuko minun tahtoni, vaan sinun” (Luuk.22:42).

Uskon, että ”pyhien rukoukset”, jotka nousevat suitsukkeena Herralle, ovat sellaisia rukouksia, jotka eivät ole oman tahtomme ja omien halujemme mukaisia. Itsekkäät rukoukset tipahtavat suoraan alas. Mutta ne rukoukset, jotka tulevat pyhiltä, ennen kaikkea Jumalan tahtoa ja valtakuntaa etsiviltä ihmisiltä, nousevat ylös ja menevät Jumalan valtaistuimelle.

Tällainen nöyrä asenne on osa sitä ihmismääritelmää, joka Raamatussa kuvaillaan ”pyhäksi”. Vanha testamentti käyttää tällöin heprean sanaa kadosh, millä usein viitataan Jumalaan tai pyhiin paikkoihin, mutta sillä voidaan viitata myös enkeleihin tai pelastettuihin. Uudessa testamentissa ”pyhistä” käytetään kreikankielistä sanaa hagios. Yhdessä nämä viittaavat nöyriin, Jumalaa pelkääviin, kärsivällisiin ja oikeamielisiin ihmisiin. Tällainen määritelmä pohjautuu jakeeseen, joka löytyy 3. Mooseksen kirjasta 11:44 ”olkaa pyhät, sillä minä olen pyhä”. Meidän tulee olla hurskaita, uskollisia Jumalan palvelijoita, jotka on erotettu Herralle. Jos me kuulumme näihin Jumalan pyhiin, niin eräänä päivänä emme pelkästään saa ikuista perintöä, vaan tulemme myös tuomitsemaan maailman (1. Kor. 6:2).

Joten, kun rukoilemme yhdessä tässä kuussa, muistakaamme luopua omasta tahdostamme ja omista haluistamme, ja rukoilla epäitsekkäästi – tavalla, joka miellyttää Häntä.

Hänen runsaassa armossaan,

David Parsons
ICEJ:n varapresidentti ja puhemies



 

            Rukousaiheet


Seuraava maailmanlaajuinen Jesaja 62 -rukouskampanjan päivä on keskiviikkona 6. joulukuuta. Liitythän mukaamme! Rukoilethan kanssamme seuraavien aiheiden puolesta:

1) Israel

Hallitus:
Rukoilemme, että Israelin johtajat pystyisivät kohtamaan ne monet haasteet, joita maahan kohdistuu niin sisäisesti kuin ulkopuoleltakin. Rukoilemme, että poliitikot osaisivat rakentaa siltoja erimielisyyksien välille, joita on syntynyt esimerkiksi maallistuneiden ja uskonnollisten välille, ja että he osaisivat toimia Israelin parhaaksi. Rukoilemme vakautta Israelin liittohallitukselle. Rukoilemme myös, että Israelin juutalaisten ja diasporajuutalaisten väliset suhteet parantuisivat. Rukoilemme Jeesukseen uskovien puolesta, että he kieltäisivät itsensä, kantaisivat ristinsä ja seuraisivat edelleen Jeesusta.

Jotkut knessetiin kuuluvat Israelin arabit ovat käyttäneet parlamentaarista koskemattomuuttaan hyväkseen ja heikentäneet Israelin hyötyjä ja mainetta ulkomailla. Rukoilemme, että heidän pyrkimyksensä tehtäisiin tyhjiksi ja Israel löytäisi oikeanlaisen tasapainon salliessaan arabipoliitikkojen edustaa Israelia maailmalla, ja että Israel pystyisi estämään tällaisten poliitikkojen epälojaalit toiminnot.

”Herra antaa kansallensa väkevyyden, Herra siunaa kansaansa rauhalla” (Ps. 29:11).

”Minä tahdon kuulla, mitä Jumala, Herra, puhuu: hän puhuu rauhaa kansallensa, hurskaillensa; älkööt he kääntykö jälleen tyhmyyteen” (Ps. 85:9).

”Ja hän sanoi kaikille: ’Jos joku tahtoo minun perässäni kulkea, hän kieltäköön itsensä ja ottakoon joka päivä ristinsä ja seuratkoon minua” (Luuk. 9:23).


Yhteiskunta:
Israelin koulutusjärjestelmässä on ilmennyt vakava kurittomuusongelma, kun oppilaat käyttävät sanallista ja fyysistä väkivaltaa opettajiaan kohtaan. Rukoilemme, että oppilaat oppisivat kunnioittamaan opettajiaan, ja että opettajat osaisivat vastata väkivaltaan sekä lujuudella että rakkaudella.

”…ja että heidän lapsensa, jotka eivät vielä sitä tunne, kuulisivat sen ja oppisivat pelkäämään Herraa, teidän Jumalaanne, niin kauan kuin elätte siinä maassa, johon menette Jordanin yli, ottamaan sen omaksenne” (5. Moos. 31:13).

”Tietoa rakastaa, joka kuritusta rakastaa, mutta järjetön se, joka nuhdetta vihaa” (Sananl. 12:1).


Energiateollisuus:
Israelin energiateollisuudella menee tällä hetkellä hyvin ja Israelista on tullut suuri maakaasun vientimaa ympäröivin valtioihin ja tulevaisuudessa jopa Eurooppaan. Noin 70 % maan omasta sähköstä tulee Välimeren kaasukentiltä. Tämän vuoksi maa on myös hyvin haavoittuvainen sotatilanteissa.

”Näiden tapausten jälkeen tuli Abramille näyssä tämä Herran sana: ’Älä pelkää, Abram! Minä olen sinun kilpesi; sinun palkkasi on oleva sangen suuri’” (1. Moos. 15:1).



2) Kansakunnat

Lähi-itä:
Rukoilemme, että Israelin suhteet paranisivat avainarabivaltioiden, kuten Egyptin, Saudi-Arabian ja Arabiemiraattien kanssa. Rukoilemme, että Iran pakotettaisiin vetämään kaikki joukkonsa ja aseistautuneet ryhmittymänsä pois Syyriasta. Rukoilemme, että Israel olisi turvassa kaikilta uhkilta ja hankkeilta, joita Iran suunnittelee ja yrittää toteuttaa sitä kohtaan. Rukoilemme, että Israelin yllä olisi taivaallinen varjelus, kun he auttavat haavoittuneita ja kärsiviä syyrialaisia. Rukoilemme myös sitä, että arabivaltiot näkisivät sen, että Israel ei ole heidän vihollisensa. Rukoilemme, että ISIS ja sen liittolaiset eivät onnistuisi terroristi-iskuissaan.

”Siitä minä tiedän sinun mielistyneen minuun, ettei minun viholliseni saa minusta riemuita” (Ps. 41:12).

”Sillä sinä olet minun turvapaikkani, vahva torni vihollista vastaan” (Ps. 61:4).

”Jos vihamiehelläsi on nälkä, ruoki häntä, jos hänellä on jano, juota häntä, sillä näin tehden sinä kokoat tulisia hiiliä hänen päänsä päälle” (Room. 12:20).


Arabian niemimaa:
Rukoilemme, että Saudi-Arabiassa tapahtuva poliittinen ravistelu osoittautuisi siunaukseksi Saudi-Arabian ja Israelin välisille suhteille ja Saudi-Arabian yhteiskunnalle. Rukoilemme, että Iranin ja Saudi-Arabian poliittiset soluttautumiset ja sotilaalliset hankkeet Jemenissä loppuisivat. Rukoilemme, että Jemen saisi humanitaarista apua.

”Vähätaitoinen ruhtinas runsaasti kiskoo, mutta väärän voiton vihaaja saa elää kauan” (Sananl. 28:16).

 



3) ICEJ

Rukoilemme ICEJ:n työn puolesta, kun astumme uuteen vuoteen 2018. Rukoilemme menestystä hankkeille, ja että työ kantaisi entistä enemmän hedelmää ympäri Israelia ja kaikkialla maailmassa. Rukoilemme Jumalan mielenmukaisuutta ICEJ:n johtajille, kun he tekevät tulevaisuutta koskevia päätöksiä. Rukoilemme, että tämän vuoden hyvin onnistuneet yhteistyöhankkeet kristittyjen ja juutalaisten välillä sekä ICEJ:n tapahtumat tuottaisivat paljon hyvää hedelmää.

”Sillä sinä olet minun kallioni ja linnani, ja nimesi tähden sinä minua johdat ja talutat” (Ps. 31:4).

”Mutta kun hän tulee, totuuden Henki, johdattaa hän teidät kaikkeen totuuteen. Sillä se, mitä hän puhuu, ei ole hänestä itsestään; vaan minkä hän kuulee, sen hän puhuu, ja tulevaiset hän teille julistaa” (Joh. 16:13).

”Sillä: ’kuka on tullut tuntemaan Herran mielen, niin että voisi neuvoa häntä?’ Mutta meillä on Kristuksen mieli” (1. Kor. 2:16).


ICEJ:n henkilökunta:
Rukoilemme akuuttien henkilöstötarpeidemme puolesta niin uusien työntekijöiden saamiseksi, kuin myös vanhojen työntekijöiden säilyttämiseksi. Rukoilemme työntekijöillemme ja lehtimajanjuhlan tiimillemme voimia, luovuutta ja visiota, jotta he osaisivat kommunikoida ja toteuttaa Jumalan antaman vision myös ensi vuonna.

”Hyvällä mielellä palvellen, niin kuin palvelisitte Herraa ettekä ihmisiä…” (Ef. 6:7)

”Ja kun hyvää teemme, älkäämme lannistuko, sillä me saamme ajan tulleen niittää, jos emme väsy” (Gal. 6:9).



Kiitos, että rukoilet kanssamme!