Tällä viikolla olemme saaneet seurata Freedom Flotilla Coalition -järjestön brittilipun alla purjehtivan Madleen-aluksen monivaiheista merimatkaa, joka alkoi kesäkuun alussa Italian Sisiliasta kohti Gazaa, mutta päättyi maanantaina Israelin Ashdodiin.
Järjestön mukaan Madleenin tavoitteena oli rikkoa Gazan merisaarto ja viedä humanitaarista apua Gazan asukkaille. Israelin ulkoministeriö taas on nimittänyt tempausta mediaprovokaatioksi ja alusta ”julkkisten selfie-jahdiksi”.
Matka on herättänyt suurta kiinnostusta mediassa, jossa sitä on voinut seurata lähes reaaliaikaisesti matkustajien taltioidessa aluksen etenemistä Instagramiin, Facebookiin ja muualle sosiaaliseen mediaan.
Huomiota on lisännyt myös aluksen 12 hengen nimekäs matkaseurue, johon kuuluu useita tunnettuja Palestiina-aktivisteja, ml. ruotsalainen ilmastoaktivisti Greta Thunberg, ranskalais-palestiinalainen europarlamentaarikko Rima Hassan, Al-Jazeera -lehden ranskalainen toimittaja Omar Faiad sekä brasilialainen aktivisti Thiago Avilla.
Maanantaina matka pysähtyi kansainvälisille vesille Gazan edustalle, jossa Israelin puolustusvoimat otti aluksen haltuunsa ja hinasi sen Ashdodin satamaan.
”SOS! Meidät on kidnapattu”, julisti Thunberg ja muut aktivistit some-postauksissaan. Israelin tuomitsemiseen liittyivät myös muun muassa Iran ja Turkki. Iranin mukaan kyseessä oli merirosvous ja Turkin mukaan taas hirvittävä hyökkäys ja kansainvälisen oikeuden rikkomus.
Madleen-aluksen haltuunotto sujui kuitenkin rauhallisesti, eikä kukaan vahingoittunut välikohtauksessa, saivatpa aktivistit myös vettä juodakseen ja voileipiä syödäkseen merimatkalla kohti Israelia.
Ashdodissa ryhmää odotti Israelin puolustusministerin pyynnöstä järjestetty elokuvanäytös, jossa esitettiin 43 minuutin dokumenttielokuva lokakuun 7. päivän 2023 verilöylystä. Videomateriaali on Hamasin terroristien itsensä taltioimaa kuvamateriaalia israelilaissiviilien silmittömästä murhaamisesta ja silpomisesta, jota ei ole raakuutensa vuoksi voitu julkaista laajemmin. Aktivistit kuitenkin kieltäytyivät katsomasta elokuvaa.
Tätä kirjoittaessani osa aktivisteista on jo poistunut Israelista, kun taas loput odottavat karkotusta maasta.
Freedom Flotilla Coalition -järjestön edustajan Nicola Jenesin mukaan Madleenin operaatio oli laivan pysäyttämisestä huolimatta ”menestys” ja ”tämä on vasta alkua yritykselle murtaa Israelin laiton Gazan piiritys”. ”Menestyksestä” puhuttaessa on kuitenkin syytä mainita vielä muutamia näkökohtia, jotka eivät ole nousseet riittävästi esille ainakaan suomalaisessa mediassa.
Humanitaarisen avun kuljetus Gazaan
YLE:n maanantaisessa verkkouutisessa kansainvälisen oikeuden emeritusprofessori Martti Koskenniemi totesi, että kyseisen tapauksen suhteen merkittävää on se, että Madleen-alus on avustuskuljetus, eikä Israel siksi olisi saanut pysäyttää sitä.
Pitää toki paikkansa, että Madleen-aluksella oli pienehkö, lähinnä symbolinen avustuserä vauvanruokaa, elintarvikkeita ja lääkkeitä*, mutta mikäli Freedom Flotillan ensisijaisena tarkoituksena on avun toimittaminen Gazaan, on siihen olemassa myös laillisia kuljetusväyliä ja mahdollisuuksia yhteistyössä Israelin kanssa.
Toukokuun 19. päivän jälkeen Israelin kautta on toimitettu Gazaan 1 300 rekallista humanitaarista apua. Israelin ja Yhdysvaltain tukema Gaza Humanitarian Foundation (GHF) -säätiö on jakanut yli 13,5 miljoonaa ateriaa Gazan siviileille. GHF:n tarkoituksena on ohjata apu nimenomaan hädänalaisille siviileille, eikä Hamasin terroristijärjestölle pönkittämään sen valtaa.
Israelin tiedustelupalvelu Shin Bet arvioi jo viime vuonna, että Hamas on takavarikoinut ja ryöstänyt vähintään 60 % Gazan humanitaarisesta avusta. Myös Palestiinalaishallinnon presidentti Mahmud Abbas vahvisti toukokuun alussa, että Hamasiin sidoksissa olevat ryhmät ovat varastaneet avustustarvikkeita varastoista Gazassa.
Viime aikoina on myös uutisoitu siitä, kuinka Hamas on uhkaillut GHF:ää ja pyrkinyt estämään siviilien pääsyn avustuspisteille eri keinoin – IDF:n alustavien tutkimusten, GHF:n avustustyöntekijöiden ja gazalaisten silminnäkijöiden mukaan jopa ampumalla apua hakeneita, mutta syyttämällä siitä Israelin puolustusvoimia (IDF). IDF tutkii edelleen kyseisiä tapauksia.
Gazan merisaarron suhteen mainittakoon, että Gazan merialue on edelleen aktiivinen konfliktialue ja että Hamas on hyödyntänyt merireittejä terrori-iskuihin, muun muassa lokakuun 7. päivän verilöylyn yhteydessä.
Freedom Flotillan matkaseurue: Kenen puolella ja ketä vastaan?
Freedom Flotilla Coalition väittää, että Madleen-operaatio on ”rauhanomainen kansalaisvastarinnan teko”, ja että kaikki Madleenin vapaaehtoiset ja miehistö on koulutettu väkivallattomuuteen. Siksi on hämmästyttävää, että joidenkin matkaseurueen jäsenten aikaisempi toiminta kertoo kuitenkin jostain aivan muusta, kuten terrorismin ihannoinnista ja lokakuun 7. päivän iskujen vähättelystä.
Muutamia esimerkkejä:
Yksi Madleen-aluksen matkustajista on brasilialainen Thiago Avila, jokaosallistui helmikuussa terroristijärjestö Hizbollahin johtajan Hassan Nasrallahin hautajaisiin Libanonissa kuvaten osallistumistaan ”suureksi kunniaksi”. Puheessaan hän kutsui Nasrallahia ”pyhäksi marttyyriksi ja rakastetuksi johtajaksi, joka inspiroi ihmisiä eri puolilla maailmaa.” Avila on todennut terroristijohtajan innoittaneen myös häntä itseään.
Toinen henkilö, jota Avila on sanonut ihailevansa jopa eniten maailmassa, on Leila Khaled, jonka kanssa Avila on poseerannut sosiaalisen median selfie-kuvissaan. Khaled on niittänyt mainetta ensimmäisenä naispuolisena terroristijärjestö PFLP:n lentokonekaapparina kaapattuaan Roomasta Tel Aviviin matkanneen Trans World Airlinesin koneen vuonna 1969.
Toinen Madleen-operaatioon osallistujista on ranskalainen vasemmistomeppi ja juristi Rima Hassan, jonka mielestä Hamasin lokakuun 7. päivän iskut olivat ”legitiimejä toimia”. Helmikuisessa haastattelussa hän myös väitti Hamasin kaappaaman Bibasin perheen Shiri-äidin ja tämän kahden pienen pojan menehtyneen Israelin ilmaiskuissa, vaikka vankat todisteet vahvistavat heidän kuolleen Hamasin murhanhimoisten terroristien käsissä Gazan vankeudessa. Hassan on myös toistuvasti puhunut Palestiinan vapauttamisesta ”joelta merelle”, mikä tarkoittaisi käytännössä Israelin etnistä puhdistamista juutalaisista.
Kolmas Madleen-aluksen kansainvälisistä julkkiksista ja operaation eräänlainen keulakuva on ruotsalainen Greta Thunberg, joka on viime aikoina kunnostautunut ilmastohuolten sijasta vankkana Israelin vastaisen boikottiliikkeen äänitorvena. Kannanotoissaan Thunberg on vaatinut muun muassa ”sionismin purkamista”. Hän ei ole myöskään selkeästi tuominnut Hamasin lokakuisia terrori-iskuja eikä sen toimia muutenkaan.
Huomionarvoista on sekin, että brittiläisen The Telegraph -lehden mukaan Freedom Flotillan taustalla vaikuttaa palestiinalaistaustainen Britanniassa asuva toimittaja Zaher Birawi, joka on yksi Freedom Flotilla Coalition -järjestön perustajista ja oli myös paikalla Madleenin lähtiessä matkaan.
Birawilla tiedetään olevan tiiviit yhteydet Hamasiin ja sen johtoon jo vuosien ajan, ja Israel luokitteli hänet Hamasin terroristiksi jo vuonna 2013. Freedom Flotilla -laivueiden osalta Birawi kommentoi vuonna 2017, ettei niiden tarkoituksena ole niinkään merisaarron rikkominen ja humanitaarisen avun toimittaminen, vaan ”edistää Israelin vastaista taistelua sydämissä ja mielissä.”
***
Jokainen arvioikoon itse, onko Freedom Flotilla Coalition -järjestön Madleen-alus avustuslaiva vapauden puolesta vai kenties jotakin muuta. Vapaudesta puhuttaessa itse ainakin toivoisin, että maailman myötätunto ja median huomio kiinnittyisi kahteen asiaan:
1. gazalaisten siviilien vapauttamiseen terroristijärjestö Hamasin järjestelmällisestä vainosta ja sorrosta, ja
2. 55 israelilaisen panttivangin vapauttamiseen ja turvalliseen kotiinpaluuseen – heidän, jotka – toisin kuin Thunbergin aktivistiryhmä – todellakin kidnapattiin lokakuun 7. päivänä 2023 ja ovat siitä lähtien olleet Hamasin vankeina Gazassa nyt jo yli 600 päivää.
Susanna Rajala
ICEJ Suomen viestintäkoordinaattori
Kuva: Greta Thuneberg Madleen-aluksella Israelin puolustusvoimien ottaessa haltuun aluksen 9. kesäkuuta 2025 (Kuva: Israel Foreign Ministry).
Lähteet: Freedom Flotilla Coalition; Israel MFA; Israel Hayom; Ynet News; JNS; i24 News; L’Orient Today; Palestine Deep Dive; BBC; The Telegraph; The Jewish Chronicle; YLE; Iltasanomat
*) Israelin viranomaiset ovat luvanneet toimittaa avustukset perille omia kanaviaan pitkin.