ajankohtaista

Miksi juhlimme lehtimajanjuhlaa?

”Mutta kaikki niiden pakanakansain tähteet, jotka ovat hyökänneet Jerusalemia vastaan, käyvät vuosi vuodelta sinne ylös kumartaen rukoilemaan kuningasta, Herraa Sebaotia ja viettämään lehtimajanjuhlaa.” (Sak. 14:16)

Miksi kristityt saapuvat joka vuosi Jerusalemiin juhlimaan lehtimajanjuhlaa? Siksi, koska tällä raamatullisella juhlalla on suuri merkitys ei ainoastaan Israelille vaan kaikille kansoille.

Juhla kaikille kansoille
Lehtimajanjuhla, hepreaksi sukkot, on ainutlaatuinen juhla, koska silloin myös pakanakansat on kutsuttu Jerusalemiin palvomaan Herraa tänä ”säädettynä aikana”. Tämä juontaa juurensa käskystä, jossa Israel määrättiin uhraamaan seitsemänkymmentä härkää lehtimajanjuhlan aikaan Nooasta polveutuvien seitsemänkymmenen kansakunnan tähden (ks. 4. Moos. 29:12–35). Myöhemmin Salomo vihki Temppelin lehtimajanjuhlan aikaan ja pyysi Herraa kuulemaan myös kaikkien sinne rukoilemaan tulevien muukalaisten rukoukset (2. Aik. 6:32–33). Näin Jerusalemin oli siis määrä olla alusta alkaen ”rukoushuone kaikille kansoille” (Jes. 56:7; Matt. 21:13).

Muistamme Jumalan huolenpitoa
Lehtimajanjuhlan näkyvimpänä symbolina ovat lehtimajat, joissa juutalaisten perheiden tulee asua kahdeksan juhlapäivän ajan (3. Moos. 23:33–43). Nämä hatarat majat muistuttavat Israelin neljänkymmenen vuoden vaelluksesta erämaassa, jossa he olivat täysin riippuvaisia Herrasta. Silti Jumala oli uskollinen tarjotessaan heille kaiken, mitä he erämaassa tarvitsivat.

Todellakin, Hän on Jehova Jireh, ”Herra, joka huolehtii”, ja Hän jopa tarjosi itsensä uhriksi pelastuksemme puolesta (1. Moos. 22:14). Samoin kristityt voivat iloita Herraan huolenpidosta. Hän pitää lupauksensa ja tarjoaa kaiken, mitä tarvitsemme vaelluksessamme Hänen kanssaan.

Iloitsemme Jumalan läsnäolosta tänään
Lehtimajanjuhla-aikaan ajoittuu Israelin kaikista sadonkorjuun vaiheista tärkein eli syksyn sadonkorjuu. Silloin kerätään talteen maan hedelmät ja taataan ravinto tulevalle talvelle. Tänä päivänä kristityt voivat iloita siitä suuresta sielujen sadonkorjuusta, jota tapahtuu kaikkialla maailmassa Jumalan valtakunnan hyväksi.

Lehtimajanjuhla on myös aika kristityille iloita Pyhän Hengen pysyvästä läsnäolosta saviastioissamme ja elämässämme tänä päivänä. Voimme muistaa Jeesuksen sanat lehtimajanjuhlan viimeisenä päivänä: ”Jos joku janoaa, niin tulkoon minun tyköni ja juokoon. Joka uskoo minuun, hänen sisimmässään on, niin kuin Raamattu sanoo, juokseva elävän veden virrat.” (Joh. 7:37–38)

Ilo tulevasta ajasta
Profeetta Sakarja näki ennalta tulevan ajan, jolloin kaikki kansat nousevat joka vuosi Jerusalemiin ”kumartaen rukoilemaan kuningasta, Herraa Sebaotia, ja viettämään lehtimajanjuhlaa” (Sak. 14:16). Lehtimajanjuhlaan sisältyy näin mahtava profeetallinen lupaus messiaanisesta ajasta, jolloin koko maailma viettää tätä juhlaa. Kristityille tämä viittaa Herramme toiseen tulemukseen ja hetkeen, jolloin Jeesus istuu Daavidin valtaistuimelle Jerusalemissa.

43 vuoden ajan kristityt eri puolilta maailmaa ovat saapuneet Jerusalemiin viettämään lehtimajanjuhlaa, koska uskomme, että tuo päivä koittaa pian! Todellakin, lehtimajanjuhlan juhliminen antaa meille esimakua siitä ihanasta ajasta, kun koko maailma astuu lepoon ja iloon Herrassa.

Lehtimajanjuhla järjestetään tänä vuonna 29.9.-6.10.2023 sekä paikan päällä Israelissa että internetin välityksellä. Vielä ehdit liittyä mukaan! Lue lisää ja ilmoittaudu osoitteessa: feast.icej.org/fi

Lisää ajankohtaista samasta aiheesta

29/04/2024

ICEJ:n pesah-lahjat lohduttavat sodan keskellä

19/04/2024

Israel tarvitsee ystäviä enemmän kuin koskaan

16/04/2024

Israelin Punainen Daavidintähti pelastaa elämää