ajankohtaista

Miksi juhlimme lehtimajanjuhlaa?

ICEJ:n vuotuinen kohokohta, lehtimajanjuhla, alkaa sunnuntaina 9. lokakuuta. Tänä vuonna juhla järjestetään kolmen vuoden tauon jälkeen paikan päällä Israelissa, jonne odotetaan reilut 2 000 osanottajaa yli 70 eri maasta. Lisäksi lehtimajanjuhla välitetään tuhansille kristityille internetin välityksellä. Mutta miksi lehtimajanjuhla on meille tärkeä? Miksi tuhannet kristityt saapuvat joka vuosi Jerusalemiin juhlimaan lehtimajanjuhlaa? Siksi, koska tällä raamatullisella juhlalla on suuri merkitys ei ainoastaan Israelille vaan kaikille kansoille.

Juhla kaikille kansoille

”Mutta kaikki niiden pakanakansain tähteet, jotka ovat hyökänneet Jerusalemia vastaan, käyvät vuosi vuodelta sinne ylös kumartaen rukoilemaan kuningasta, Herraa Sebaotia, ja viettämään lehtimajanjuhlaa.” (Sak. 14:16)

Lehtimajanjuhla, eli sukkot, on ainutlaatuinen juhla, koska silloin myös pakanakansat on kutsuttu Jerusalemiin ylistämään Herraa tänä ”säädettynä aikana”. Tämä juontaa juurensa käskystä, jossa Israel määrättiin uhraamaan sukkotina 70 härkää Nooasta polveutuvien 70 kansakunnan tähden (ks. 4. Moos. 29:12–35). Myöhemmin Salomo vihki Jerusalemin temppelin sukkotina ja kannusti muukalaisia tulemaan sinne rukoilemaan (2. Aik. 6:32–33). Jerusalem on näin tarkoitettu ”kaikkien kansojen rukoushuoneeksi” (Jes. 56:7; Matt. 21:13).

Muistamme Jumalan huolenpitoa

Sukkotin näkyvimpänä symbolina ovat lehtimajat, joissa juutalaisten perheiden tulee asua kahdeksan juhlapäivän ajan (3. Moos. 23:33–43). Nämä hatarat majat muistuttavat Israelin 40 vuoden vaelluksesta erämaassa, jossa he olivat täysin riippuvaisia Herrasta. Silti Jumala oli uskollinen tarjotessaan heille kaiken, mitä he erämaassa tarvitsivat. Samoin kristityt voivat iloita Herrassa, joka tarjoaa kaiken, mitä tarvitsemme vaelluksessamme Hänen kanssaan.

Iloitsemme Hänen läsnäolostaan

”Ensimmäisenä päivänä ottakaa ihania hedelmiä puista, palmunoksia ja tuuheiden puiden lehviä sekä pajuja purojen varsilta, ja pitäkää iloa seitsemän päivää Herran, Jumalanne edessä.” (3. Moos. 23:40)  

Sukkot on ilon juhla. Yksi ilon aihe on sukkotiin ajoittuva sadonkorjuun vaiheista tärkein eli syksyn sadonkorjuu Israelin maassa. Tänä päivänä kristityt voivat iloita siitä suuresta sadonkorjuusta, jota tapahtuu kaikkialla maailmassa Jumalan valtakunnan hyväksi.

Lupaus ja ilo tulevasta ajasta

Profeetta Sakarja näki ennalta tulevan ajan, jolloin kaikki kansat nousevat joka vuosi Jerusalemiin rukoilemaan ja viettämään lehtimajanjuhlaa” (Sak. 14:16). Sukkotiin sisältyy mahtava profetaallinen lupaus messiaanisesta ajasta, jolloin koko maailma viettää tätä juhlaa viitaten tuohon mahtavaan hetkeen, jolloin Jeesus istuu Daavidin valtaistuimelle Jerusalemissa. Tämä on todellakin ilon juhla, ennusmerkki siitä ihanasta päivästä, kun me “astumme iloon Herrassa”. 42 vuoden ajan kristityt eri puolilta maailmaa ovat saapuneet Jerusalemiin viettämään lehtimajanjuhlaa, koska uskomme, että tuo päivä koittaa pian!

Chag Sukkot Sameakh! Iloista lehtimajanjuhlaa!

Katso video (22.9.2022), jolla ICEJ:n vanhempi puhemies David Parsons puhuu lehtimajanjuhlan merkityksestä kristityille.

Lisää ajankohtaista samasta aiheesta

26/03/2024

Siunattua pääsiäistä!

21/03/2024

ICEJ auttaa nuoria Etiopian juutalaisia tähtäämään korkealle

11/03/2024

Terrori-iskusta selviytynyt Shalev Biton: ”Eläkää unelmianne ja rakastakaa läheisiänne!”